Meghívott előadók


 

Glen Coutts


Professor, President


Professor of Applied Visual Arts Education, Department of Art Education, Faculty and Design, the University of Lapland in Finland
President of InSEA, the International Society for Education through Art


Website

Glen Coutts began his career as a community-based artist before becoming a teacher of art and design in secondary (high) schools in Scotland. Serving as President of the International Society for Education through Art (InSEA) [2019-2025], he is also a Professor of Applied Visual Arts Education at the University of Lapland. He is a working artist and writes regularly about issues in art and design education. From 2010 to 2016, he held the position of Principal Editor of the highly regarded International Journal of Education through Art. He has published widely and is editor or co-editor of over 20 books, including the Relate North series and the Learning Through Art anthologies. Environmental and community focused art are key areas of interest. He was a founding member and vice-lead of the Arctic Sustainable Arts network from 2011 to 2023. The United States Society of Education through Art presented him with the ‘Ziegfeld Award’ for outstanding international leadership in art education.



Professional Societies: Innovative Spaces for Learning?

Abstract

My talk will be in three parts. In the first section, I will introduce the International Society for Education through Art (InSEA) as a global community of art educators, and it will pose more questions than answers. In what ways can we champion the place of art education in schools, universities and communities? How can we ensure that we share and promote best practices in art education? What strategies can we implement to ensure that art educators receive subject-specific professional development at all levels and in all contexts? During the presentation, I will explore how InSEA itself can be a valuable educational resource. I argue that, especially in the world today, professional societies are essential ‘innovative spaces for learning’ (Coutts et al., 2024).

The second part will include my personal thoughts on the goals of (visual) art education and what I believe is important in 21st-century art education. This section will discuss my teaching experience in high schools and teacher education, as well as my research in community-based and environmental art. I will report on the research happening at the University of Lapland in northern Finland. The Arctic Sustainable Arts and Design (www.asadnetwork.org) will be a significant focal point in this portion of the lecture.

The concluding section will ponder the future of art education, considering recent educational developments and the fragile geopolitical state of the world. For example, I will consider the impact of external pressures on art education, such as the recent UNESCO consultations on Futures of Education or the UN Sustainable Development Goals.


 

 

Prof. Szilvay Géza


tanár, hegedűművész, karmester


East Helsinki Music Institute, Sibelius Academy
The Helsinki Strings


Website

Prof. Szilvay Géza 1943-ban, Budapesten született, hegedűtanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte, ahol 1966-ban diplomázott – de jogot és politikatudományt is tanult az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, ahol 1970-ben szerzett doktori fokozatot. Az 1960-as években a Budapesti Szimfonikus Zenekarban játszott, valamint első hegedűs volt a Szilvay család kvartettjében, amely akkoriban Magyarországon jól ismert vonósnégyes volt. Közben tanított és vezényelte a Magyar Állami Rádió és Televízió Gyermek- és Ifjúsági Zenekarát is. 1971-ben kezdett hegedűt tanítani a finnországi East Helsinki Music Institute-ban, amelynek 1984 és 2010 között igazgatója volt. 1978-2010 között a helsinki Sibelius Akadémián oktatott, majd 2012-ben kezdett bele az „International Minifiddlers” projektbe, amelynek keretében Colourstrings-óráit valós időben, videokonferencia-rendszeren keresztül közvetíti a világ minden tájára.

Szilvay Géza a Kodály-koncepcióra épülő, 40-nél több kiadványban dokumentált Colourstrings-módszer megalkotója: az évek során lépésről lépésre fejlesztette a módszert, folyamatosan felülvizsgálta és új elemekkel egészítette ki az anyagot. A Colourstrings összekapcsolja a zenei hallás és intellektus, illetve a hangszeres technika és a gyermek érzelmi világának fejlődését, s ezek együttes működésén keresztül az érzékelés megerősítésének elvét alkalmazza. Az egyéni képzés már a kezdetektől kiegészül csoportos órákkal és vonószenekari gyakorlattal.

1972-ben Szilvay Géza megalapította a Helsinki Junior Strings vonószenekart (ma: The Helsinki Strings). Testvérével, Csabával együtt 2010-ig képezte és vezényelte az együttest, 28 albumuk jelent meg a Fuga, Finlandia, Apex és Warner kiadóknál. Időközben a The Helsinki Strings 38 nemzetközi koncertkörúton szerzett világhírnevet.

A Colourstrings kezdetektől nagy hatást tett a finnországi zeneoktatásra: Szilvay tanítványainak jó része hivatásos zenész lett, a „Mini Fiddlers in the Music Land” című televíziós műsor – amelyet 55 epizódban sugárzott az 1970-es és ’80-as években a finn YLE-csatorna – fiatal szülőket és kisgyerekeket inspirált a zenetanulásra. A zene országának különféle helyszínein tett látogatások során a szerzők hegedűpedagógiai elemeket „csempésztek” a forgatókönyvbe.

Szilvay Géza nemcsak hegedűtanár- és a Colourstrings-módszer megalkotójaként, hanem mint pedagógus, valamint gyermek- és ifjúsági zenekarok vezetője is nemzetközi elismerést szerzett. Tíz éven át vezette a finnországi Kuhmóban évente megrendezett Prima Nota Fesztivált, amely az ország minden tájáról összehozta a fiatal vonósokat, akik korosztályuknak megfelelő repertoárt gyakorolhattak és adhattak elő. Tanítási módszeréről és filozófiájáról 200-nál több előadást és workshopot tartott Európában, Kínában, Dél-Koreában, Tajvanon, Japánban, az USA-ban, Kanadában és Ausztráliában.



A Kodály-filozófiára épített Színes Húrok hegedű- és gordonkatanítási módszer bemutatása, a kreativitás, improvizáció és innováció tükrében

Absztrakt

A kodályi elveken alapuló Színes Húrok vonóshangszer-tanítási módszer ötven éves múltra tekint vissza. Első kötete 1977-ben jelent meg. Az innovatív iskola jellemzője a gyermekközpontúság, a gyermek kreativitásának és improvizációs képességeinek fejlesztése és az integrált hangszertanítás. Az ötvonalrendszerben való kottaolvasást színes kották, egyszerűsített vonalrendszer készíti elő. A hangmagasságot, ritmust, hangközöket és más zenei fogalmakat esztétikai élményt nyújtó képekkel szemléltetve mutatja be. A bonyolult zenei nyelvtant megszelídítve tárja a növendék elé. Lehetővé teszi a hangszertechnika fejlesztésén kívül a zenei hallás és a zenei értelem egy időben való együttes tanítását. A kézügyesség – hallás -– zenei értelem összhangját az érzékszervek tanításba való bekapcsolása biztosítja. Amit több érzékszerv segítségével tanulunk, annak elsajátítása élménydús és maradandó. Az egyéni órákat rendszeresen kiegészítő csoportos tanítás mintegy társadalmasítja az egyedi tevékenységet, így előnyösen befolyásolja a növendék hangszertanulási kedvét. Ezen csoportos órák az együttes muzsikálás természetes lehetőségét teremtik meg. Iskolánkat gazdag duó, trió, szonáta és vonós-zenekari tananyag egészíti ki.

A Színes Húrok hegedű- és gordonkaiskola a növendéket a legelső órától kezdve, egyfajta „zenei érettségire” készíti fel. Tanártól, növendéktől és a tanítási körülményektől függően általában egy évtizedes munkát igényel. A zenekedvelőt életre szóló hangszeres és kamarazenei képességekkel ajándékozza meg, a zenei pályát választónak pedig lehetőséget biztosít a felsőfokú tanulmányok megalapozott folytatására. Az iskolát Európa és Ausztrália szinte minden akadémiáján, főiskoláján ismerik, több országban hivatalos tananyag, oktatják Amerikában, Afrikában, Ázsiában. Kínai kiadása 2018-ban jelent meg. A tanári könyv angol, német, francia, olasz, finn és magyar nyelveken látott napvilágot. 1972 óta hivatásos és zenekedvelő vonós generációk sora nőtt fel szerte a világban e magyar gyökerű iskola segítségével.


 

 

Prof. Szilvay Csaba


tanár, gordonkaművész, karmester


East Helsinki Music Institute, Sibelius Academy
The Helsinki Strings


Website

A magyarországi születésű csellótanár, Szilvay Csaba – Géza fivérével együtt – a Helsinki Strings vonósegyüttes alapítója és (hosszú idő óta) karmestere.

Tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen végezte, Friss Antal tanítványaként. Diplomája 1970-es megszerzését követően a Helsinki Sibelius Akadémián tanult tovább, Erkki Rautio professzor vezetésével.

1971 és ’76 között csellótanár a finnországi Jyväskylä Konzervatóriumban, 1976-tól az East Helsinki Music Institute-ban és a Helsinki Konzervatóriumban, majd ’78-tól a Sibelius Akadémián.

A Szilvay-testvérek vonós-pedagógusként, valamint gyermek- és ifjúsági zenekarok karmestere-, illetve oktatójaként egyaránt nemzetközi elismerést szereztek. Emellett ők a Kodály Zoltán koncepcióján alapuló Colourstrings-módszer létrehozói: ennek filozófiájáról és tanítási módszeréről 40-et meghaladó publikációt írtak és több száz előadást tartottak szerte a világon.

Az ifjúsági kultúra területén végzett munkájukért 1981-ben megkapták a Finn Oroszlán Lovagrendet, 1983-ban Finnország, 1990-ben Magyarország, 1995-ben Helsinki kulturális kitüntetéseit. 1999-ben a Pro Musica-díj, 2007-ben a Nemzetközi Kodály-díj, 2011-ben a Finn Fehér Rózsa Rend elismerésben részesültek.



A Kodály-filozófiára épített „Színes Húrok” hegedű- és gordonkatanítási módszer bemutatása, a kreativitás, improvizáció és innováció tükrében

Absztrakt

A kodályi elveken alapuló Színes Húrok vonóshangszer-tanítási módszer ötven éves múltra tekint vissza. Első kötete 1977-ben jelent meg. Az innovatív iskola jellemzője a gyermekközpontúság, a gyermek kreativitásának és improvizációs képességeinek fejlesztése és az integrált hangszertanítás. Az ötvonalrendszerben való kottaolvasást színes kották, egyszerűsített vonalrendszer készíti elő. A hangmagasságot, ritmust, hangközöket és más zenei fogalmakat esztétikai élményt nyújtó képekkel szemléltetve mutatja be. A bonyolult zenei nyelvtant megszelídítve tárja a növendék elé. Lehetővé teszi a hangszertechnika fejlesztésén kívül a zenei hallás és a zenei értelem egy időben való együttes tanítását. A kézügyesség – hallás -– zenei értelem összhangját az érzékszervek tanításba való bekapcsolása biztosítja. Amit több érzékszerv segítségével tanulunk, annak elsajátítása élménydús és maradandó. Az egyéni órákat rendszeresen kiegészítő csoportos tanítás mintegy társadalmasítja az egyedi tevékenységet, így előnyösen befolyásolja a növendék hangszertanulási kedvét. Ezen csoportos órák az együttes muzsikálás természetes lehetőségét teremtik meg. Iskolánkat gazdag duó, trió, szonáta és vonós-zenekari tananyag egészíti ki.

A Színes Húrok hegedű- és gordonkaiskola a növendéket a legelső órától kezdve, egyfajta „zenei érettségire” készíti fel. Tanártól, növendéktől és a tanítási körülményektől függően általában egy évtizedes munkát igényel. A zenekedvelőt életre szóló hangszeres és kamarazenei képességekkel ajándékozza meg, a zenei pályát választónak pedig lehetőséget biztosít a felsőfokú tanulmányok megalapozott folytatására. Az iskolát Európa és Ausztrália szinte minden akadémiáján, főiskoláján ismerik, több országban hivatalos tananyag, oktatják Amerikában, Afrikában, Ázsiában. Kínai kiadása 2018-ban jelent meg. A tanári könyv angol, német, francia, olasz, finn és magyar nyelveken látott napvilágot. 1972 óta hivatásos és zenekedvelő vonós generációk sora nőtt fel szerte a világban e magyar gyökerű iskola segítségével.


 
 

Új absztrakt-benyújtási határidő

Kedves résztvev ... Tovább

2024-04-26 00:00:00

Konferencia támogatói