Meghívott előadók


 

Dr. Freund Tamás

akadémikus, egyetemi tanár

a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke
a Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet igazgatója

Művészetek által gazdagított belső világunk szerepe a gondolkodó, kreatív és alkotó ember formálásában

Website

1959-ben született, biológus. Diplomáját az ELTE-n szerezte 1983-ban. A Magyar Tudományos Akadémia 1998-ban választja levelező, majd 2004-ben rendes tagjává.
Az Oxfordi Egyetemen 1981 és 1988 között vendégkutató volt, egyetemi hallgató korában tudományos ösztöndíjasként, majd főmunkatársként. Vendégkutatóként dolgozott a Lundi Egyetemen, a San Diego-i és a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetemen, a Freiburgi Egyetemen, valamint a párizsi Pasteur Intézetben.

Tagja a London-i székhelyű Európai Akadémiának (2000), a Salzburg-i Európai Tudományos és Művészeti Akadémiának (2001), és a Német Tudományos Akadémiának (2001), és az Amerikai Tudományos és Művészeti Akadémiának (2014).
Nemzetközi díjai közül kiemelendő az Amerikai Anatómusok Cajal Club-jának életmű díja (1998), a Cajal Medal, a svájci Demuth dij (1991), a nemzetközi Kemali díj (1998).

2011-ben harmadmagával megkapta az 1 millió Euro díjazású dániai “The Brain Prize”-t (Agy-Díjat). Magyarországon 2000-ben ő kapta az első Bolyai Díjat, majd 2005-ben Széchenyi Díjat, 2013-ban Prima Primissima Díjat.
A Neuroscience, az Experimental Brain Research, a European Journal of Neuroscience, a Hippocampus, az Experimental Neurobiology, a Journal of Chemical Neuroanatomy és a Brain Structure and Function című nemzetközi tudományos szakfolyóiratok szerkesztő bizottságainak tagja.

Az Idegtudományi Világszövetség vezetőségi tagja (1998-2006), 2004-ben az Európai Idegtudományi Társaságok Szövetségének elnöke.
Jelenleg az MTA élettudományi alelnöke, az MTA Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet igazgatója, és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanszékvezető egyetemi tanára.
Fő kutatási területe az agykéreg szerkezete és működése, a szorongás, az epilepszia, az Alzheimer kór patogenezise, valamint a tanulási és memória folyamatok alapjául szolgáló agyi aktivitásmintázatok keletkezési módja.


 

Prof. Kathleen Gallagher

Ontario Institute for Studies in Education

University of Toronto

Theatre, Radical Hope and a Global Ethics of Care

Website

Prof. Kathleen Gallagher is a Distinguished Professor in the department of Curriculum, Teaching and Learning and is cross-appointed to the Centre for Drama, Theatre and Performance Studies at the University of Toronto. Professor Gallagher was inducted into the Academy of Social Science in November 2019, becoming a Fellow of the Royal Society of Canada. Previously, she held two Canada Research Chairs and in 2017 was a winner of the inaugural University of Toronto President’s Impact Award for research impact beyond the academy. In 2018 she won the David E. Hunt Award for Excellence in Graduate Teaching and has garnered over 7 million dollars in SSHRC and other research funding. She has been a Salzburg Seminar Fellow and two of her books have won awards from the American Education Research Association. Her books include, Why Theatre Matters: Urban Youth, Engagement, and a Pedagogy of the real (University of Toronto Press, 2014); The Theatre of Urban: Youth and Schooling in Dangerous Times (University of Toronto Press, 2007) Drama Education in the Lives of Girls: Imagining Possibilities (University of Toronto Press, 2000).

Her edited collections include: Global Youth Citizenry and Radical Hope: Enacting Community-Engaged Research through Performative Methodologies. (Springer, 2020); The Methodological Dilemma Revisited: Creative, Critical and Collaborative Approaches to Qualitative Research for a New Era (Routledge 2018); In Defence of Theatre: Aesthetic Practices and Social Interventions. (University of Toronto Press 2016); Drama and Theatre in Urban Contexts (Routledge 2013); The Methodological Dilemma: Creative, Critical and Collaborative Approaches to Qualitative Research (Routledge, 2008); and How Theatre Educates: Convergences and Counterpoints with Artists, Scholars, and Advocates (University of Toronto Press, 2003).

Dr. Gallagher has published many articles on youth, theatre, pedagogy, methodology. Her research focuses on questions of youth civic engagement and artistic practice, and the pedagogical and methodological possibilities of theatre.

Engaging youth through theatre – Kathleen Gallagher, University of Toronto

Youtube, Research


 

Winkler Márta

A Kincskereső Iskola alapítója

Játék az iskolában?

Website

Winkler Márta az első magyar alternatív iskola megalapítója mely a 21. században is eredményesen működik Budapesten a XI. kerület Fogócska utca 6. szám alatt. Nevelő-oktató munkájában ő a poroszos pedagógiai módszerrel szemben a gyermekközpontú szemlélet úttörője volt. Tanítói oklevelének megszerzése után a Váli úti Általános Iskola tanítója lett, ahol - a kor szigorúan szabályozott előírásaival szemben- felszedte a padokat, hogy a foglalkozások terét optimálisan alakíthassa ki. Sokat kísérletezett, kezdettől fogva részt vett Varga Tamás matematika-tanítási reformjában. Az alternatív alapokon működő Kincskereső Iskolát 1988-ban alapította meg. Előtérbe helyezi a tanulás nyugalmát, az érdeklődés fenntartását, az önálló munka szokássá válását, az ének-zene, a mozgás, a játék és a természetjárás beépítését is az iskola életébe.

Munkáját számos díjjal ismerték el: Beke Manó-díj, Apáczai Csere János-díj, Eötvös József-díj,Újbuda-díj, Budapestért-díj, Pásztóért díj és a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje–díjbüszke tulajdonosa lehet. Pedagógiájáról 1979-ben Péterffy András rendező elkészítette az Iskolapélda címűdokumentum filmet.


Winkler Márta Magamról

Gyerekkori élményeim mintájára alapítottam iskolát. Ennek légköre alkotó-, teremtő- műhelyként él bennem. A vidámságot, a sokféle mozgást, minél színesebb életvitelt, életritmust kívántam az iskola mindennapi életébe beleszőni. Kiművelni a gyerekeket az öröm képességére, ahogy azt az én szüleim tették velem, és évek folyamán szokássá érlelni bennük az örülni tudást. Emellett a gyerekekben feltalálható lehetőségeket, " indításaikat" figyeltem, kutattam, s ha rádöbbentem azokra, féltve őriztem és hasznosítottam. A tudás átadásában, megszerzésében szigorú és következetes voltam, vagyok magamhoz is és a gyerekekhez is, hiszen a mai napig találkozom tanítókkal, hallgatókkal . Az együttélés szabályait, mindnyájunk kiegyensúlyozott életének alapját a nyugalmas, fegyelmezett és nagyon szeretetteljes légkörrel fogadtattam el a mindenkori gyerekekkel. Vallom, hogy a nekik való dinamikus iskolai élet megteremtése és kiteljesítése a pedagógus "kiművelő" erejétől függ.


 

Wendy Russell

Senior Lecturer in Play and Playwork

at the University of Gloucestershire, United Kingdom

Exploring the Dilemma of Planning for Play

Website

Dr Wendy Russell is a researcher and educator on children’s play and also works part-time on the MA Professional Studies in Children’s Play at University of Gloucestershire and currently on the Erasmus+ European funded Children’s Access to Play in Schools project. She has worked in the play and playwork field for some 40+ years, initially on adventure playgrounds and then in development, research, training and education with local, national and international organisations. Her research focuses on supporting children’s right to play, particularly in terms of the politics of space, policy and ethics. She is a co-founder of the biennial international Philosophy at Play conference and on the editorial board of the International Journal of Play.


 

Első verseit 12 éves korában (1989) írta, egyetemi évei alatt már a József Attila Kör műfordító füzetek szerkesztője. Öt önálló kötete jelent meg, emellett több, elsősorban gyerekeknek szóló kötet társszerzője.

Első verseskötete Bögre azúr címmel 1999-ben, 21 éves korában jelent meg a Magvető Kiadó gondozásában. Második könyve, a Túl a Maszat-hegyen című verses meseregény 2003-ban látott napvilágot. A műből azóta készült a Budapest Bábszínházban bábmusical, amely alapja egy azonos címmel megjelent kalandlemeznek is, melynek zeneszerzője Presser Gábor.

Harmadik kötete, a Szívdesszert 2007 decemberében került a könyvesboltok polcaira, melyben változatos költői formákban jeleníti meg a szerelem témáját, az elégiától a makámiáig. A kötetből Mácsai Pál felolvasásával hangoskönyv is készült.

A Kerge ABC című verseskötete, amely Szabó T. Annával és Tóth Krisztiánnal közös alkotása, az óvodás és kisiskolás gyerekeket segíti az ábécé elsajátításában: a kötetben szereplő állatok neveinek kezdőbetűi megegyeznek a magyar ábécé 44 betűjével.

Ezt követte az Akinek a lába hatos - Korszerű mondókák kisbabáknak címmel megjelent verseskötete 2010-ben, melynek folytatása az Akinek a foga kijött című könyv 2011-ben. 2012-ben megjelent az Agócs Írisz által illusztrált, gyermekverseket tartalmazó Nem, nem, hanem című könyve.

Műfordítói tevékenységet végez, verseket, színdarabokat fordít. Drámafordításait, valamint önálló vagy másokkal közösen írt színházi munkáit számos budapesti és vidéki színház tűzte műsorára. 2005 óta tagja a Szépírók Társaságának, 2008 óta pedig tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének.


 

Lencse Máté

Igazgyöngy Alapítvány

pedagógus, játéktervező

Miért legyen kedvünk játszani? – A komolytalan tanulásról

Website

2010-ben szerzett pedagógiai diplomát a PTE BTK-n, 2013-ban abszolvált az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskolájába (fokozatot nem szerzett). Több évet tanított pedagógusképzésben (ELTE PPK, WJLF), 2012 óta dolgozik az Igazgyöngy Alapítványnál, melynek tanodáját jelenleg is vezeti. Ez egy olyan komplex pedagógiai program, ami 0-18 éves korig foglalkozik a hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok fejlődésének, tanulásának támogatásával. 2016 óta jelennek meg társasjátékai, 2018-ban és 2019-ben pedig Jesztl Józseffel közösen publikált könyveket társasjáték-pedagógiai témában.

igazgyongyalapitvany.hu/tanoda


 

Novák Géza Máté PhD egyetemi docens, drámapedagógus, mozgás- és táncterapeuta az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar oktatója. Fő érdeklődési területe: művészetalapú kutatások a gyógypedagógiában és fogyatékosságtudományban, alkalmazott dráma és színház a nevelésben, mozgás és tánc-, dráma- és színházterápia a szociális integrációban és a szenvedélybeteg rehabilitációban.


 

Michael Follett

United Kingdom

Director of OPAL (Outdoor Play and Learning)

Absztrakt

Website

Director of OPAL (Outdoor Play and Learning), Qualified Primary Teacher PGCE Early Years, five years as Play Strategy Officer, elected trustee of national charity Play England, play adviser to the National Trust and the FA

outdoorplayandlearning.org.uk


 

Az ELTE magyar, francia, majd művészettörténet szakán végzett Budapesten. A Debreceni Egyetemen szerzett PhD-fokozatot. Az ELTE PPK Történeti, Elméleti és Összehasonlító Pedagógiai Kutatócsoportjának munkatársa. Kutatási területe: kultúrtörténet, gyermekkortörténet, játéktörténet. Publikációiban és oktatói tevékenységében elsősorban a magyarországi játéktörténettel, a játék és játszás társadalmi-pedagógiai recepciós folyamataival és a játékszereknek a gyermekkor anyagi kultúrájában elfoglalt helyének változásaival foglalkozik.

Játékkutatói tevékenységéért 2012-ben megkapta a Pro Ludo díjat.


 

Kriston Vízi József

ny. főmuzeológus

a Ráday Múzeum társult kutatója, kultúraközvetítő

„Korszerű fejlődés” Üzenet a mának. – A kulturális átörökítés egy magyarországi programja a 19. század második felében.

Website

1953-ban született Budapesten. Egyetemi tanulmányait Debrecenben, az egykori Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, az ehhez szükséges terepgyakorlatait pedig Észak-kelet- és Közép-Magyarország, valamint a Duna-Tisza köze településein végezte (néprajz-népművelés szakok). A változásban lévő játékkultúra, közösségi szokásgyakorlatok, fiatalok és felnőttek társaséletétének alakulását vizsgálja a 20. és 21. század idején. Egyetemi kisdoktori fokozatát a Palócföld gyermekjátékkultúrája és társasélete címmel szerezte meg. Észak-magyarországi muzeológusi évei (1978-1984) után Kecskemétre, Magyarország akkor még egyetlen, a hazai és európai játékkultúra tárgyi anyagainak gyűjtését végző és az abból kreatív tevékenységek sorát megvalósító komplex intézmény vezetésére hívták. Intézményszervezői munkája mellett részt vett a dél-alföldi, bácskai és erélyi régiók tematikus néprajzi kutatásában; programvezetőként és óraadóként az egykori kecskeméti és egri főiskolák vizuális nevelési és közművelődési tanszékeinek, valamint az önállóan akkreditált Szórakaténusz Alapítványi Iskola munkájában tevékenykedett. Egyik kezdeményezője volt az előző évtizedek jelentős magyarországi eredményeire támaszkodó Magyar Játék Társaság létrehozásában (1987), melynek titkára is volt tíz éven át. Kiadványok, módszertani filmek szerkesztésével, konferenciák, közép-európai játékhálózatok szervezésével és működtetésével foglalkozott és foglalkozik ma is. 2001-től tagja a Szentiványi Tibor alapította Pro Ludo Társaskörnek. Kulturális örökségvédő és közösségépítő civil munkát végez mindeközben.


 

Kamil Maciaszek

Free play - the foundation of the mental health of children.

About learning through play, building 21st century competencies and the GratoSfera Project in Poland.

About learning through play

Website

Author of the GratoSfera Project (www.gratosfera.pl), introducing Free Play to primary schools in Poland. An advocate of free play and relaxation of the core curriculum

Coordinator of Polish parts of international projects Erasmus+, CAPS (Children's Access to Play in Schools) and PAPPUS (Plants and Play Promoting Universal Skills).
Passionate about outdoor education and all activities pulling children out of school buildings into the air.
Play-Leader, speech therapist, educator. Designer of the first in Poland GratoSfera - a place where children can play freely under the care of adults. Graduate of the University of Gdańsk. Educator and speech therapist in Gedania Kindergarten 1922 and alternative school creoGedania in Gdansk. Conducts classes for pre-school and school children from astronomy to microbiology with the use of recycling materials and is passionate about large-format projects. Privately, a lover of roller coasters and theme parks.


 

Karla Zacharias

cultural educator

Association for Cultural Education of Children and Youth

Kulturelle Bildung für Kinder- und Jugendliche in München

A társaság honlapja: https://www.spielkultur.de/

A bemutatandó projekt honlapja: www.iz-art.de


 

Prof. Nigel Marshall

University of Sussex

Senior Lecturer in Education

Joy through live music - Research

Website


 
 

Főelőadónk Freund Tamás

A 4. Művészetpedagógiai Konferencia főelőadói: Freund Tamás akadémikus, Winkler Márta tanító és Varró Dániel író, műfordító ... Tovább

2020-01-28 11:44:24

Élni a kultúrát - Live the culture!

A 4. Művészetpedagógiai konferencia alcíme: ÉLNI A KULTÚRÁT - JÁTÉK, MŰVÉSZETPEDAGÓGIA ÉS TUDOMÁN ... Tovább

2020-01-28 11:43:52

Helyszín: ELTE TÓK

A 4. Művészetpedagógiai Konferencia szervezője az ELTE Tanító-és Óvóképző Kara. Szeretettel várjuk konferenciánkon előadóként és résztvevőként ... Tovább

2020-01-28 11:41:53